december 04, 2006

Fantasie

Ik kon niet slapen. De drukte van de dag schoot voor mijn ogen nog eens voorbij. En nog eens. Had ik dat truitje wel moeten kopen? Voor volgende week moet dat artikel af. En morgen nog even die wethouder bellen, anders loopt het mis. Niet vergeten die tandartsrekening even op de bus te doen. Was dat geen domme opmerking in de klas? En ga nog maar even door. Tot er een onverwachte vraag bij me opkwam. Waar dacht ik eigenlijk voor het slapen aan toen ik klein was? Toen dacht ik niet aan tandartsrekeningen in ieder geval. Nee, ik dacht aan kunnen vliegen als een vogel, aan kastelen waar ik in een prinsessenjurk doorheen dwaalde. En op weer wat latere leeftijd dacht ik aan een toekomstig vriendje die me meenam de wereld in. Ik dacht aan zoveel mooie dingen, aan fantasie geen tekort.

ALARM! Waar is mijn fantasie gebleven?


Natuurlijk heb ik nog fantasie, maar de dagdromen en de verhalen die ik beleefde voor het slapengaan lijken achter een deurtje te zitten met het bordje erop 'kindertijd'. Is fantasie nu vervangen door het volwassen woord creativiteit? Is dit wat er gebeurt als je ouder wordt? Komen hier die beruchte slapeloze nachten van waar oude mensen het over hebben? Dat je heerlijke, kleurrijke en onbegrenste fantasiewereld wordt vervangen door het dagelijkse gebruik van je creativiteit die er snachts voor zorgen dat je nergens anders meer aan kunt denken?
Ik kan niets anders bedenken dan het sombere doembeeld dat als je ouder wordt, je kinderlijke fantasie door de harde grote-mensen-wereld slijt. Maar dat wil ik helemaal niet!

De vraag is natuurlijk of je er iets aan kunt doen. Feit blijft dat je met de jaren voor steeds gecompliceerdere problemen komt te staan en dat er geen tijd meer is om te dagdromen. Maar het blijft een bevreemdende realisatie. Ik ga nu mijn kinderen-voor-kinderen cd hard aanzetten en vanacht maar eens heel hard aan elfjes, kastelen en draken denken.
Folwassen wort ik noit! (Tog?)

2 reacties:

Op 12:36 p.m. , Blogger Hannah zei...

ik fantaseer nogsteeds over een mooie man die mij meeneemt... :o)
en over grote reizen die ik wil maken. of het nu ooit gebeuren zal of niet...

 
Op 1:00 p.m. , Blogger sooo 1882 zei...

heej lotte!
ben je nu al weer helemaal terug in Nederland? of had je toen ik je laatst tegenkwam een weekend tripje?
ik heb net ook 'n blog aangemaakt, dus nu kan ik ook reageren op die van jou!
nou veel succes nog als je nog in gent zit en anders alvast een fijne vakantie!
liefs, kien.

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage